Jak przyśpieszyć gojenie się siniaków?

Przypadkowy upadek może doprowadzić do uderzenia się o kant stołu, a nawet zwykłe potknięcie może doprowadzić do poważnego upadku, który skończy się stłuczeniem i siniakami. Takie sytuacje nie spotykają tylko sportowców, ale mogą przydarzyć się każdemu z nas podczas wykonywania codziennych czynności. Jeśli już do nich dojdzie, to warto wiedzieć, jak przyśpieszyć proces gojenia się siniaków.

Skąd się biorą siniaki?

Siniak to inaczej krwiak, który powstaje na skutek wylewu krwi do wnętrza ciała w wyniku pęknięcia cienkich naczyń krwionośnych. Przyczyną może być stłuczenie, uderzenie o tępy przedmiot czy intensywne ćwiczenia. Po doświadczeniu takiego nieprzyjemnego incydentu, pojawia się czerwony obrzęk, który przybiera granatową barwę, potem zieloną, a następnie staje się żółty. Zmiana koloru wiąże się z rozkładem hemoglobiny będącej składnikiem krwi. Siniak znika zazwyczaj po tygodniu, ale istnieją domowe sposoby na szybsze pozbycie się go.

Zimno i lód na siniaki

Najbardziej powszechnym sposobem na siniaki jest stosowanie zimnego okładu z lodu na 24 godziny od momentu stłuczenia. Oczywiście należy robić przerwy, aby nie odmrozić sobie kończyny. Jako okład może posłużyć woreczek wypełniony kostkami lodu, żelowy kompres czy też zwykły nóż. Ważne, aby okład był zimny. Taki jednorazowy kontakt skóry z zimnym okładem nie powinien przekraczać 10 minut. Cała tajemnica tej metody tkwi w niskiej temperaturze, ponieważ sprzyja ona procesowi regeneracji tkanki poprzez obkurczanie naczyń krwionośnych. Efektem jest zaprzestanie rozprzestrzeniania się siniaka oraz zmniejszenie bólu.

Kompresy z roztworem sody

Na bolące i siniejące miejsce warto zastosować kompres nasączony roztworem sody w proporcjach 1 łyżeczka sody oczyszczonej na ½ szkl. zimnej wody. Nasączony ręcznik czy gazę przykładamy na 15 minut do stłuczonego miejsca.

Babcine okłady z liści kapusty

Od dawna znana jest skuteczna metoda na siniaki, a mianowicie kompres z kapusty, która zawiera witaminę C. Przed przyłożeniem do liści, należy kilka razy uderzyć je, a następnie owinąć całość bandażem i pozostawić na noc. Dzięki temu można liczyć na zmniejszenie obrzęku i bólu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNie możesz schudnąć? – Wsiądź na rower
Następny artykułTrening z własnym ciężarem ciała
Agnieszka Zientek
Pasjonatka zdrowego odżywiania, tak można opisać mnie w krótkim zdaniu. Swoją pasją do zdrowej żywności zaraziłam się od siostry 7 lat temu i od tamtej pory kultywuje ją wśród swoich znajomych i czytelników na blogu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ