Dobroczynne właściwości oleju lnianego

Olej lniany znany jest ze swoich dobroczynnych właściwości prozdrowotnych, które zalecane są szczególnie chorym na etapie rekonwalescencji, osobom o niskiej odporności, a także tym, którzy uprawiają intensywny wysiłek fizyczny. Kiedy jeszcze warto korzystać z tego cennego oleju?

Olej lniany – co to takiego?

Olej lniany jest tłuszczem pozyskiwanym z nasion lnu zwyczajnego, czyli dobrze znanego wszystkim siemienia lnianego. Charakteryzuje się specyficznym smakiem, cierpkim zapachem i żółtą barwą. Najbardziej wartościowe są te oleje, które są zimnotłoczone, ponieważ wysoka temperatura niszczy dobroczynne działanie owych tłuszczów. Olej lniany powinien zawierać 50% kwasów tłuszczowych omega-3 i być pozbawiony dodatkowych sztucznych składników. Butelka powinna być ciemna i należy ją stale przechowywać w lodówce, ponieważ kwasy omega-3 są nietrwałe i szybko się ulatniają, przez co olej traci swoje lecznicze właściwości. Po otwarciu, należy go zużyć w ciągu miesiąca, więc lepiej kupować częściej, ale w małych opakowaniach.

Co z dawką?

Jeśli chodzi o zalecaną dawkę, to zależy ona od naszych indywidualnych potrzeb, ale przyjmuje się, że osoba dorosła powinna wypijać od 2-6 łyżek dziennie na surowo do sałatek, surówek czy produktów białkowych typu jogurt czy twaróg. Oleju lnianego nie można podgrzewać, ponieważ dojdzie do zniszczenia najcenniejszych jego właściwości.

Korzyści płynące z picia oleju lnianego

Olej lniany jest skarbnicą kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które uczestniczą w budowie komórek i tkanki mózgowej oraz w stymulowaniu procesów życiowych. Wpływają również na obniżenie stężenia złego cholesterolu, podnosząc poziom tego dobrego, co przyczynia się do zminimalizowania ryzyka zachorowania na dolegliwości układu krążenia typu miażdżyca. Jeśli cierpimy na problemy trawienne, to olej lniany może również pomóc w owej kwestii, ponieważ regeneruje błony śluzowe na całej długości układu pokarmowego, a ponadto pomaga w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy oraz łagodzi skutki zaparć. Olej lniany jest znany także z regulowania stężenia hormonów, co wpływa korzystnie na cykl menstruacyjny u kobiet i zmniejsza zespół napięcia przedmiesiączkowego.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDlaczego nie możesz schudnąć
Następny artykułAjurwedyjksie preparaty wspomagające zdrowie
Agnieszka Zientek
Pasjonatka zdrowego odżywiania, tak można opisać mnie w krótkim zdaniu. Swoją pasją do zdrowej żywności zaraziłam się od siostry 7 lat temu i od tamtej pory kultywuje ją wśród swoich znajomych i czytelników na blogu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ